Eigen plannen ontwikkelen binnen het familiebedrijf

Eigen plannen ontwikkelen binnen het familiebedrijf

29-02-2024

Auteur: Sophie Horstink

Mijn overgrootopa had al een boerderij in Rha, waar mijn opa in de jaren zeventig van de vorige eeuw begon met fruitteelt. Mijn ouders hebben het bedrijf verder uitgebouwd. Naast onze boomgaard hebben we een boerderijwinkel waar we fruit en sappen uit eigen boomgaard verkopen, maar ook producten van andere Achterhoekse streekproducenten. Ik heb altijd gezegd dat ik niet in het familiebedrijf wilde, tenzij er geen opvolging was en het bedrijf zou ophouden te bestaan. Die opvolging is er, mijn broer Gijs zit sinds 2020 in de maatschap. Maar toch ben ik zelf ook in het bedrijf beland.

Cider maken
Ik was als kind al ondernemend. Zo zette ik soms een eigen kraampje neer bij onze winkel waar ik oud speelgoed verkocht. Maar interesse om de fruitteelt in te
gaan, had ik nooit. Ik heb eerst mbo Marketing & Communicatie gedaan en daarna hbo Bedrijfskunde & Agrifoodbusiness. Tijdens een Topklas Ondernemen
onderzocht ik wat we binnen het bedrijf konden doen met de tweede keus appels en peren, dus het fruit dat niet goed genoeg is om als handfruit te verkopen. Zo kwam ik op het idee om cider te gaan maken. Ik heb stage gelopen bij een cidermakerij, daar heb ik het vak geleerd. En uiteindelijk besloot ik om binnen ons familiebedrijf een cidertak op te zetten.

Op het eigen erf
Onder de naam De Groote Wei verkopen we nu drie soorten cider. We schenken de cider ook op ons eigen terras, waar ik eveneens verantwoordelijk voor ben. In eerste instantie was mijn drijfveer om meer waarde te creëren voor ons familiebedrijf. Voorheen ging tweede keus fruit naar het buitenland, waar er concentraat van werd gemaakt. Nu blijft het op ons eigen erf. Ik vind het een mooie uitdaging om een nieuw merk in de markt te zetten. Maar ook het productieproces zelf blijk ik heel leuk te vinden, net als het nadenken over nieuwe smaken en producten. We hebben nu drie smaken, maar dat aantal wil ik uitbreiden. Ook wil ik graag een nieuwe lijn ontwikkelen met grotere flessen, die net als champagne een kurk krijgen.

Meer bekendheid
Cider is nog relatief onbekend. Op het terras merk ik bijvoorbeeld dat mensen niet altijd weten dat er alcohol in zit. Ik vertel graag het verhaal achter onze cider. Ik hoop dat cider steeds meer bekendheid krijgt, net als de afgelopen jaren met speciaalbieren is gebeurd. Ik wil ook meer verkooppunten erbij. Veel andere streekwinkels in de Achterhoek verkopen ons fruit en onze sappen al, dus die contacten zijn goed. Hopelijk lukt het om zo een steeds grotere afzetmarkt te creëren.

Ruimte voor nieuwe ideeën
En ja, zo zit ik dus volop in ons familiebedrijf. De komende jaren ga ik met mijn ouders en broer bespreken hoe de toekomst eruitziet. Kunnen mijn broer en ik het bedrijf samen gaan runnen? Wat ik al wel weet, is dat ik volop kansen zie voor mezelf. Ik heb hier alle ruimte om nieuwe ideeën te bedenken en te ontwikkelen. Het lijkt me bijvoorbeeld leuk om evenementen te gaan organiseren of een belevingserf te maken. Maar eerst richt ik me op het Nuffield Scholarship, een internationale beurs waarvoor ik geselecteerd ben. Ik mag de komende twee jaar allerlei foodbedrijven in andere landen bezoeken en zo een internationaal netwerk opbouwen. Ik verwacht dat ik daar volop inspiratie en ideeën uithaal om mee te nemen naar onze boomgaard en ciderij in Rha!